Лазарус


ЛАЗАРУС 

Теоретична частина



Процес створення будь-якого додатка можливо розділити на наступні етапи:

·        Створення проекту. В результаті на екрані з’являється пуста форма (вікно майбутнього додатку).
· Створення графичного інтерфейса проекта – розташування необхідних елементів, задання розмірівзмінення властивостей;
·        Написання програмного кодуякий визначитьщо буде робити ваша  програма.
·        Отладка програми.





1. TForm

Форма (об’єкт типа TForm) є основою програмиВластивості форми зумовлюють зовнішній вигляд вікна.


Основні властивості форми

Властивість
Опис
Name
Им’я форми Використовується для керування формою та доступу до компонентів форми.
Caption
Текст заголовка вікна.
Top
Відстань від верхньої межі форми до верхньої межі екрана.
Left
Відстань від лівої межі форми до лівої межі екрана.
Width, Height
Ширина, висота форми.
Icon
Значок у заголовку діалогового вікнаякий позначає кнопку  виводу системного меню.
Color
Колір фону.
Font
Шрифт. Шрифт, що використовується по «замовченню» для компонентів на поверхні форми.
Canvas
Поверхня, на яку виводять графіку.



 2. Компонент TLabel

Компонент Label (Напис) використовують для виводу на форму тексту, який користувач не має можливості змінити під час виконання програми.


Властивість
Опис
Name
Им’я компонента.  Використовується для  керування формою та доступу до компонентів форми.
Caption
Текст, що відображується в полі напису.
Left
Відстань від лівої межі поля виводу до лівої границі форми.
Top
Відстань від верхньої межі поля виводу до верхньої межі форми.
Width,Height
Ширина, висота поля виводу.
AutoSize
Ознака того, що розмір поля визначається його вмістом.
WordWrap
Ознака того, що слова, які не вміщуються у поточному рядку, автоматично переносяться на наступний рядок (значення властивості AutoSize повинно бути False).
Alignment
Задає спосіб вирівнювання тексту всередині поля: taLeftJustify - вирівнювання по лівому краю; taCenter – вирівнювання по центру; taRightJustify –  Вирівнювання по правому краю
Font
Параметри шрифту, що використовуються для відображення текста: Font.Name – вид шрифту; Font.Size – розмір шрифту; Font.Color – колір шрифту.
ParentFont
Ознака наслідування компонентом характеристик шрифту форми, на якій знаходиться компонент. Якщо значення властивості дорівнює True, то текст виводиться шрифтом, що установлений для форми.
Color
Колір фону області виводу тексту.
Transparent
Керує відображенням фону області виводу тексту. Значення True робить область виводу тексту прозорою, (область не зафарбовується кольором, що заданий властивістю Color).
Visible
Дозволяє приховати текст (False) або зробити його видимим (True).




3. Компонент TEdit

Компонент (TEdit) являє собою поле вводу-редагування рядка символів.



Властивість
Опис
Name
Імя компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостям, а саме для доступу до тексту, що введений в полі редагування.
Text
Текст, що знаходиться в полі вводу та редагування.
Left
Відстань від лівої межі компонента до лівої межі форми.
Top
Відстань від верхньої границі компонента до верхньої границі форми.
Width, Height
Ширина, висота поля.
Font
Шрифт, що використовується для відображення тексту, який ми вводимо.
ParentFont
Ознака наслідування компонентом характеристик шрифту форми, на якій знаходиться компонент. Якщо ознака властивості дорівнює True, то при зміні властивості Font форми автоматично змінюється значення властивості Font компонента.
Enabled
Використовується для обмеження можливості змінити текст у полі редагуванняЯкщо значення властивості дорівнює False , то текст в полі редагування змінити не можна.
Visible
Дозволяє приховати текст (False) або зробити його видимим (True).

4. Компонент TButton



Компонент Button (Кнопка) – командна кнопка, з допомогою якої користувач має змогу визвати виконання будь-якої дії.

Властивість
Опис
Name
Им’я компонента. Використовується для доступу докомпонента та його властивостей.
Caption
Текст на кнопці.
Left
Відстань від лівої границі кнопки до лівой границі форми.
Top
Відстань від верхньої границі кнопки до верхньої границі форми.
Width, Height
Ширина, висота кнопки.
Enabled
Ознака досяжності кнопки.

True – кнопка досяжна

False – кнопка недосяжна.

Наприклад, в наслідок клацання на кнопці подія Click не   наступає.

Visible
Дозволяє приховати текст.
False – текст бачимо.

True – текст не бачимо.
Hint
Контекстна підказка – текст, який зявляеться поряд з покажчиком мишки при наведенні покажчика (для того, щоб текст зявився, потрібно щоб значення властивості ShowHint було True).
ShowHint
Дозволяє (True) або не дозволяє (False) відображення підказки при наведенні покажчика на кнопку.

5. Компонент TMemo


Основне призначення компонента TMemo – робота з великою кількістю рядків (ввод, відображення та редагування текстового материалу).
Для роботи с буфером обміну можливо використовувати загальноприйняті гарячі клавіши: Ctrl-X — вирізати, Ctrl-C — копіювати; Ctrl-V — вставити.

Властивість
Опис
Name
Імя компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостей, а саме для доступу до тексту, що введений в полі редагування.
Text
Текст, що знаходиться в полі Memo. Разглядається як одне ціле.
Lines
Масив рядків, що відповідає вмісту поля. Доступ до рядка здійснюється за номером. Нумерація рядків здійснюється з нуля.
Lines.Count
Кількість рядків тексту в полі  Memo.
Left
Відстань від лівої границі поля до левої границі форми.
Top
Відстань від верхньої границі поля до верхньої границі форми.
Width, Height
Ширина, висота поля.
Font
Шрифт, що використовується для відображення тексту, який ми вводимо.
ParentFont
Ознака наслідування властивостей шрифту батьківської форми
WantReturns
Клавиша для вводу кінця рядку: TRUE –  клавіша ENTER; FALSE –клавіші CTRL + ENTER.
WordWrap
Перехід на початок наступного рядка при вводі довгих рядків: TRUE – робиться автоматично; FALSE – не робиться. При включеній горизонтальній полосі прокрутки ця властивість ігнорується.
ScrollBar
Використання полоси прокрутки, якщо текст великий і не вміщується в компонент Memo:
ssNone – Немає полоси прокрутки;
ssHorizontal – Встановлена горизонтальна прокрутка;
ssVertical – Встановлена вертикальна прокрутка;
ssBoth – Встановлені дві полоси прокрутки.
ReadOnly
Дозволяє або не дозволяє редагування тексту. (Однак, програмно текст можна додавати).

Для збереження вмісту текстового поля Memo в файл використовується функція SaveToFile(‘mytetxt.txt’), а для витягу -LoadFromFile(‘mytetxt.txt’), де mytetxt.txt – текстовий файл, що розташований в каталозі програми.

6. Компонент TRadioButton


Компонент TRadioButton (перемикач) на відміну від прапорця (CheckBox), дозволяє вибрати лише один з можливих варіантів.
Коли користувач встановлює один з перемикачів,  усі інші перемикачі групи автоматично знімаються.
Якщо потрібно организувати декілька груп перемикачів, то кожну групу потрібно представити компонентом TRadioGroup.

Властивість
Опис
Name
Імя компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостей
Caption
Текст, який знаходиться зправа від кнопки.
Checked
Станзовнішній вигляд кнопки: якщо кнопка обрана, то значення True , якщо ні –  значение False.
Left
Відстань від лівої границі прапорця до левої границі форми.
Top
Відстань від верхньої границі прапорця до верхньої границі форми.
Width, Height
Ширина, висота поля виводу пояснюючого тексту
Font
Шрифт, що використовується для відображення поясняюючого тексту.
ParentFont
Ознака наслідування характеристик шрифту батьківської форми.

7. Компонент TCheckBox


Компонент Прапорець (TCheckBox) дає користувачу два варіанти вибору – його можливо встановити або знятиВстановлений прапорець відмічається галочкою. Коли прапорці поєднані в групу, користувач має можливість встановити або зняти будь-які прапорці групиОдночасно може бути включено декілька прапорців.

Властивість
Опис
 Name
 Імя компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостей
 Caption
 Текст, що знаходиться справа від прапорця. 
 Checked
 Станзовнішній вигляд прапорця:якщо прапорець встановлений (в квадратику є «галочка»), то значення True;якщо прапорець скинуто (немає«галочки»), то False. 
 State
 Стан прапорцяНа відміну від властивості Checked, дозволяє розрізняти встановлений, скинутий і проміжний станСтан прапорця визначає одна з констант: cbChecked (встановлений); cbGrayed (сірий, невизначений стан); cbUnChecked (скинутий). 
 AllowGrayed
Властивість визначаєчи має прапорець можливість бути у невизначеному стані: якщо AllowGrayed = False, то прапорець може бути тільки встановленим або скинутимякщо AllowGrayed = True, то допускається проміжний стан. 
 Left
 Відстань від лівої границі прапорця до левої границі форми. 
 Top
 Відстань від верхньої границі прапорця до верхньої границі форми. 
 Width, Height
 Ширина, висота поля виводу пояснюючого текста 
 Font
 Шрифт, що використовується для відображення пояснюючого тексту. 
 ParentFont
 Ознака наследування характеристик шрифту батьківської форми. 


8. Компонент TListBox


Компонент (TListBox) являє собою список, в якому можна обрать потрібний елемент.

Властивість
Опис
Name
Імя компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його компоненту и его свойствам.
Items
Елементи списку – масив рядків
Count
Кількість елементів списку
Sorted
Ознака необхідності автоматичної сортировки (True) післе додавання чергового елемента.
ItemIndex
Номер вибраного елемента. Елементи списку нумеруються з нуля. Якщо в списку жоде з елементів не обрали, то значення дорівнює минус 1.
Left
Відстань від лівой границі списка до лівої границі форми.
Top
Відстань від верхньої границі списка до верхньої границі форми.
Width
Ширина поля списку.
Height
Висота поля списку.
Font
Шрифт, що використовується для відображення елементів списку.
ParentFont
Ознака наслідування властивостей шрифту батьківської форми.

9. Компонент TComboBox


Компонент (TComboBox) дає можливість ввести дані в поле редагування шляхом набору на клавиатурі або вибором із списку.

Властивість
Опис
Name
Імя компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостей
Text
Текст, що знаходиться в полі ввода-редагування
Items
Елементи списку – масив рядків
Count
Кількість елементів списку
Sorted
Ознака необхідності автоматичної сортировки (True) після додавання чергового елементу.
ItemIndex
Номер обраного елемента. Елементи списку нумеруються з нуля. Якщо в списку жоден з елементів не був обраний, то значення дорівнює мінус 1.
DropDownCount
Кількість елементів, що відтворюються в розкритому спискуЯкщо кількість елементів списка більша, ніж DropDownCont , то зявляється вертикальна полоса прокрутки.
Left
Відстань від лівої границі компонента до левої границі форми.
Top
Відстань від верхньої границі компонента до верхньої границі форми.
Width
Ширина компоненту.
Height
Висота компоненту (поля ввода-редагування).
Font
Шрифт, що використовується для відображення елементів списку.
ParentFont
Ознака наслідування властивостей шрифту батьківської форми.

10. Компонент TImage



Компонент (TImage) забезпечує вивод на поверхню форми ілюстрацій, що представлені в bmp–форматі (щоб компонент можливо було використовувати для відображення ілюстрацій у форматі JPG, потрібно підключити модуль JPEG – вказати им’я модуля в директиві uses).

Властивість
Опис
Picture
Ілюстрація, яка відображається в полі компонента.
Width, Height
Розмір компонента. Якщо розмір компонента менше, ніж розмір ілюстраціїта значення властивостей AutoSize, Strech и Proportional дорівнює False, то відображується частина ілюстрації.
Proportional
Ознака автоматичного масштабування картинки без спотворенняЩоб масштабування було виконано, значення властивості AutoSize повинно бути False.
Strech
Ознака автоматичного масштабування (стиснення обо розтягненняілюстрації відповідно до реального розміру компонента. Якщо розмір компонента не пропорціональний розміру ілюстрації, то ілюстрація буде спотворена.
Увага
властивість Stretch не впливає на файли малюнків типа   .ico.
AutoSize
Ознака автоматичної зміни розміру компонента відповідно до реального розміру ілюстрації.
Center
Ознака визначає розташування малюнка в полі компонента по горизонталіякщо ширина малюнка менше ширини поля компонента. Якщо значення властивості дорівнює False, то малюнок притиснутий до правої границі компонента, якщо True – то малюнок розташовується по центру.
Visible
Чи відображається компонент і, відповідноілюстрація на поверхні форми.
Canvas
Поверхня, на яку можливо вивести графіку.



11. Компонент TTimer


За допомогою таймера (Timer) можливо запрограмувати виконання будь-якого кода через рівні проміжки часу. Коли таймер встановлений на формі, система періодично генерує подію OnTimer. Для користувача таймер невидимий.

Властивість
Опис
Name
Імя компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостей
Interval
Інтервал часу між генерацією подій OnTimer, він виражений в мілісекундах (мс). Відлік часу починається з моменту встановлення властивості  Enabled  в True.
Enabled
Дозвіл роботы. При значенні True таймер включаєтьсяFalse – виключається.

Щоб відключити таймер, потрібно присвоїти властивості Enabled значення False або властивості Interval  – значення 0.



12. Компонент TBitBtn




Компонент Кнопка (TBitBtn) – різновид кнопки, відрізняється від TButton тим, що на ньому можливо відображати піктограми.
Властивості для TButton мають місце і для TBitBtn. Крім тогоцей компонент має і свої особливі властивості.

Властивість
Опис
Kind
Задає тип кнопки. Є декілька зумовлених  типів кнопки з готовой піктограмою та текстом: bkAbort – з текстом “Прервати”, bkAll – з текстом “Все”, bkCancel – з текстом “Відміна”.

  • bkClose – з текстом “Закрити”.
  • bkCustom – будь-який текст, що задає програмувальник.
  • bkHelp – з текстом “Довідка”.
  • bkIgnore – з текстом “Пропуск”.
  • bkNo – з текстом “Ні”.
  • bkNoToAll – з текстом “Ні для всіх”.
  • bkOK – з текстом “ОК”.
  • bkRetry – з текстом “Повторення”.
  • bkYes – з текстом “Так”.
  • bkYesToAll – з текстом “Так для Всіх”.
Glyph
Якщо вас не задовольняють допустимі малюнки, вы маєте можливість обрати інші. Буде відкрите діалогове вікно, необходно вказати путь до цього малюнку.
Margin
Задає відстань від края кнопки до малюнка (в пікселах). По замовченню -1. В цьому випадку малюнок та текст розташовуються по центру.
Layout
Задає положення малюнка на кнопці. Можна выбрати:

  • blGlyphLeft – зліва.
  • blGlyphRight – справа.
  • blGlyphBottom – знизу.
  • blGlyphTop – зверху.
Spacing
Задає відстань в пикселах між малюнком та текстом кнопки.



13. Компонент TRadioGroup

Компонент TRadioGroup (Група перемикачівзнаходиться на вкладці Standard


Компонент TRadioGroup (Группа перемикачів) представляє собою групу перемикачів, в якій одночасно може бути виділений тільки один перемикач

Коли користувач встановлює один з перемикачів групи, всі останні автоматично скидуються.

Таким чиномбудь-які два перемикачі можуть бути встановлені одночасно, тільки якщо вони розташовані в різних контейнерах, наприклад в різних групах перемикачів.

Радіокнопки в контейнері TRadioGroup створюються через властивість Items. В групі перемикачів кожний рядок властивості Items відносяться до окремого перемикача і є його заголовком.

 Властивість
Опис
Caption
Заголовок групи
Columns
Кількість столбців у групі перемикачів. По замовченню дорівнює 1.
ItemIndex
Визначає номер (починаючи з 0) перемикачаякий є виділеним у групі. Якщо спочатку не виділений жодний перемикач, то значення властивості дорівнює -1.
Item
Містить перелік заголовків перемикачів групи.
Для 
їх ввода передбачений спеціальний редактор, який викликається кліком на специальну кнопку , розташовану справа в рядкущо описує властивість Items.


Задача
Створити форму з 3 малюнками звірів. Зробивши клік на будь-якому з малюнків, ми повинні отримати вікно з додатковою інформацією про цю тварину. Також на формі, що відкриється повинна бути передбачена кнопка закриття цього вікна.


Технологія виконання.
Нам знадобляться:  Form1 (Image1-3, Label1), Form2 (Label1-2, Button1), Form3 (Label1-2, Button1), Form4 (Label1-2, Button1).

Form1:
Компонент
Властивість
Значення
Form1
Color
Pink
Image1
Picture
Stretch
Загрузить
True
Image2
Picture
Stretch
Загрузить
True
Image3
Picture
Stretch
Загрузить
True
Label1
Caption
Нажми на животное


Form2:


Компонент
Властивість
Значення
Form2
Color
Yellow
Label1
Caption
Font
Жираф
Arial 16
Label2
Caption
Самое высокое…
Button1
Caption
закрыть

Двічі натискаємо на кнопку  та прописуємо код:


Form3:



компонент
Властивість
Значення
Form3
Color
Blue
Label1
Caption
Font
Слон
Arial 24
Label2
Caption
Самое большое…
Button1
Caption
Закрыть
Двічі натискаємо на кнопку  та пишемо: ‘close;’.


Form4:




Компонент
Свойство
Значение
Form4
Color
Orange
Label1
Caption
Font
Кенгуру
Arial 24
Label2
Caption
Животное…
Button1
Caption
Закрыть
Двічі нажимаємо на кнопку  та пишемо: ‘close;’.

Тепер нам потрібно з’єднати вікна та налагодити їх відкриття. 

Для цього:

Вводимо код:


Потім натискаємо на  Image1 і у подіях вибираємо OnClick.

Прописуємо такий код:



Для малюнка 2 та 3 робимо аналогічно, змінюючи form2 на form3 та form4:



Компілюємо та користуємося програмою)



Натискаємо на жирафа. З’являється вікно:


Натискаємо Закрити та натискаємо на слона:



Натискаємо Закрити та натискаємо на кенгуру:



Задача.
Створити програму за поданим зразком:



Задача.
З огляду на попереднє завдання потрібно придумати задачу, сформулювати її умову, скласти структуру своєї задачі та реалізувати її. Використати текстове поле, кнопку, мітку з поясненням, що потрібно робити користувачеві та поле для малюнка. 

Варіант розробки проекту та технологічної карти:
Гра Угадайка



Нам знадобляться: 3 малюнки, оброблені в  Paint, Image1-3, Button1, Label1-2, Edit1.

Компонент
Властивість
Значення
Form1
Color
Orange
Image1
Picture
Stretch
загрузить
True
Image2
Picture
Stretch
Загрузить
True
Image3
Picture
Stretch
Загрузить
True
Label1
Caption
Font
Игра Угадайка!
Зеленый 24 Arial
Label2
Caption
Введите имя…
Button1
Caption
Проверить
Edit1
Text
пусто


Двічі натискаємо на кнопку та програмуємо код:


Компілюємо та граємо))







Коли ви вгадаєте всіх тварин, відкриються усі малюнки.






Комментариев нет:

Отправить комментарий