ЛАЗАРУС
Теоретична частина
Процес створення будь-якого додатка можливо розділити на наступні етапи:
· Створення проекту. В результаті на екрані з’являється пуста форма (вікно майбутнього додатку).
· Створення графичного інтерфейса проекта – розташування необхідних елементів, задання розмірів, змінення властивостей;
· Написання програмного коду, який визначить, що буде робити ваша програма.
· Отладка програми.
1. TForm
Форма (об’єкт типа TForm) є основою програми. Властивості форми зумовлюють зовнішній вигляд вікна.
Основні властивості форми
Властивість
|
Опис
|
Name
|
Им’я форми. Використовується для керування формою та доступу до компонентів форми.
|
Caption
|
Текст заголовка вікна.
|
Top
|
Відстань від верхньої межі форми до верхньої межі екрана.
|
Left
|
Відстань від лівої межі форми до лівої межі екрана.
|
Width, Height
|
Ширина, висота форми.
|
Icon
|
Значок у заголовку діалогового вікна, який позначає кнопку виводу системного меню.
|
Color
|
Колір фону.
|
Font
|
Шрифт. Шрифт, що використовується по «замовченню» для компонентів на поверхні форми.
|
Canvas
|
Поверхня, на яку виводять графіку.
|
2. Компонент TLabel
Компонент Label (Напис) використовують для виводу на форму тексту, який користувач не має можливості змінити під час виконання програми.
Властивість
|
Опис
|
Name
|
Им’я компонента. Використовується для керування формою та доступу до компонентів форми.
|
Caption
|
Текст, що відображується в полі напису.
|
Left
|
Відстань від лівої межі поля виводу до лівої границі форми.
|
Top
|
Відстань від верхньої межі поля виводу до верхньої межі форми.
|
Width,Height
|
Ширина, висота поля виводу.
|
AutoSize
|
Ознака того, що розмір поля визначається його вмістом.
|
WordWrap
|
Ознака того, що слова, які не вміщуються у поточному рядку, автоматично переносяться на наступний рядок (значення властивості AutoSize повинно бути False).
|
Alignment
|
Задає спосіб вирівнювання тексту всередині поля: taLeftJustify - вирівнювання по лівому краю; taCenter – вирівнювання по центру; taRightJustify – Вирівнювання по правому краю
|
Font
|
Параметри шрифту, що використовуються для відображення текста: Font.Name – вид шрифту; Font.Size – розмір шрифту; Font.Color – колір шрифту.
|
ParentFont
|
Ознака наслідування компонентом характеристик шрифту форми, на якій знаходиться компонент. Якщо значення властивості дорівнює True, то текст виводиться шрифтом, що установлений для форми.
|
Color
|
Колір фону області виводу тексту.
|
Transparent
|
Керує відображенням фону області виводу тексту. Значення True робить область виводу тексту прозорою, (область не зафарбовується кольором, що заданий властивістю Color).
|
Visible
|
Дозволяє приховати текст (False) або зробити його видимим (True).
|
3. Компонент TEdit
Компонент (TEdit) являє собою поле вводу-редагування рядка символів.
Властивість
|
Опис
|
Name
|
Ім’я компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостям, а саме для доступу до тексту, що введений в полі редагування.
|
Text
|
Текст, що знаходиться в полі вводу та редагування.
|
Left
|
Відстань від лівої межі компонента до лівої межі форми.
|
Top
|
Відстань від верхньої границі компонента до верхньої границі форми.
|
Width, Height
|
Ширина, висота поля.
|
Font
|
Шрифт, що використовується для відображення тексту, який ми вводимо.
|
ParentFont
|
Ознака наслідування компонентом характеристик шрифту форми, на якій знаходиться компонент. Якщо ознака властивості дорівнює True, то при зміні властивості Font форми автоматично змінюється значення властивості Font компонента.
|
Enabled
|
Використовується для обмеження можливості змінити текст у полі редагування. Якщо значення властивості дорівнює False , то текст в полі редагування змінити не можна.
|
Visible
|
Дозволяє приховати текст (False) або зробити його видимим (True).
|
Компонент Button (Кнопка) – командна кнопка, з допомогою якої користувач має змогу визвати виконання будь-якої дії.
Властивість
|
Опис
|
Name
|
Им’я компонента. Використовується для доступу докомпонента та його властивостей.
|
Caption
|
Текст на кнопці.
|
Left
|
Відстань від лівої границі кнопки до лівой границі форми.
|
Top
|
Відстань від верхньої границі кнопки до верхньої границі форми.
|
Width, Height
|
Ширина, висота кнопки.
|
Enabled
|
Ознака досяжності кнопки.
True – кнопка досяжна
False – кнопка недосяжна.
Наприклад, в наслідок клацання на кнопці подія Click не наступає.
|
Visible
|
Дозволяє приховати текст.
False – текст бачимо.
True – текст не бачимо.
|
Hint
|
Контекстна підказка – текст, який з’являеться поряд з покажчиком мишки при наведенні покажчика (для того, щоб текст з’явився, потрібно щоб значення властивості ShowHint було True).
|
ShowHint
|
Дозволяє (True) або не дозволяє (False) відображення підказки при наведенні покажчика на кнопку.
|
5. Компонент TMemo
Основне призначення компонента TMemo – робота з великою кількістю рядків (ввод, відображення та редагування текстового материалу).
Для роботи с буфером обміну можливо використовувати загальноприйняті гарячі клавіши: Ctrl-X — вирізати, Ctrl-C — копіювати; Ctrl-V — вставити.
Властивість
|
Опис
|
Name
|
Ім’я компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостей, а саме для доступу до тексту, що введений в полі редагування.
|
Text
|
Текст, що знаходиться в полі Memo. Разглядається як одне ціле.
|
Lines
|
Масив рядків, що відповідає вмісту поля. Доступ до рядка здійснюється за номером. Нумерація рядків здійснюється з нуля.
|
Lines.Count
|
Кількість рядків тексту в полі Memo.
|
Left
|
Відстань від лівої границі поля до левої границі форми.
|
Top
|
Відстань від верхньої границі поля до верхньої границі форми.
|
Width, Height
|
Ширина, висота поля.
|
Font
|
Шрифт, що використовується для відображення тексту, який ми вводимо.
|
ParentFont
|
Ознака наслідування властивостей шрифту батьківської форми
|
WantReturns
|
Клавиша для вводу кінця рядку: TRUE – клавіша ENTER; FALSE –клавіші CTRL + ENTER.
|
WordWrap
|
Перехід на початок наступного рядка при вводі довгих рядків: TRUE – робиться автоматично; FALSE – не робиться. При включеній горизонтальній полосі прокрутки ця властивість ігнорується.
|
ScrollBar
|
Використання полоси прокрутки, якщо текст великий і не вміщується в компонент Memo:
ssNone – Немає полоси прокрутки; ssHorizontal – Встановлена горизонтальна прокрутка; ssVertical – Встановлена вертикальна прокрутка; ssBoth – Встановлені дві полоси прокрутки. |
ReadOnly
|
Дозволяє або не дозволяє редагування тексту. (Однак, програмно текст можна додавати).
|
Для збереження вмісту текстового поля Memo в файл використовується функція SaveToFile(‘mytetxt.txt’), а для витягу -LoadFromFile(‘mytetxt.txt’), де mytetxt.txt – текстовий файл, що розташований в каталозі програми.
Компонент TRadioButton (перемикач) на відміну від прапорця (CheckBox), дозволяє вибрати лише один з можливих варіантів.
Коли користувач встановлює один з перемикачів, усі інші перемикачі групи автоматично знімаються.
Якщо потрібно организувати декілька груп перемикачів, то кожну групу потрібно представити компонентом TRadioGroup.
Властивість
|
Опис
|
Name
|
Ім’я компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостей
|
Caption
|
Текст, який знаходиться зправа від кнопки.
|
Checked
|
Стан, зовнішній вигляд кнопки: якщо кнопка обрана, то значення True , якщо ні – значение False.
|
Left
|
Відстань від лівої границі прапорця до левої границі форми.
|
Top
|
Відстань від верхньої границі прапорця до верхньої границі форми.
|
Width, Height
|
Ширина, висота поля виводу пояснюючого тексту
|
Font
|
Шрифт, що використовується для відображення поясняюючого тексту.
|
ParentFont
|
Ознака наслідування характеристик шрифту батьківської форми.
|
Компонент Прапорець (TCheckBox) дає користувачу два варіанти вибору – його можливо встановити або зняти. Встановлений прапорець відмічається галочкою. Коли прапорці поєднані в групу, користувач має можливість встановити або зняти будь-які прапорці групи. Одночасно може бути включено декілька прапорців.
Властивість
|
Опис
|
Name
|
Ім’я компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостей
|
Caption
|
Текст, що знаходиться справа від прапорця.
|
Checked
|
Стан, зовнішній вигляд прапорця:якщо прапорець встановлений (в квадратику є «галочка»), то значення True;якщо прапорець скинуто (немає«галочки»), то False.
|
State
|
Стан прапорця. На відміну від властивості Checked, дозволяє розрізняти встановлений, скинутий і проміжний стан. Стан прапорця визначає одна з констант: cbChecked (встановлений); cbGrayed (сірий, невизначений стан); cbUnChecked (скинутий).
|
AllowGrayed
|
Властивість визначає, чи має прапорець можливість бути у невизначеному стані: якщо AllowGrayed = False, то прапорець може бути тільки встановленим або скинутим, якщо AllowGrayed = True, то допускається проміжний стан.
|
Left
|
Відстань від лівої границі прапорця до левої границі форми.
|
Top
|
Відстань від верхньої границі прапорця до верхньої границі форми.
|
Width, Height
|
Ширина, висота поля виводу пояснюючого текста
|
Font
|
Шрифт, що використовується для відображення пояснюючого тексту.
|
ParentFont
|
Ознака наследування характеристик шрифту батьківської форми.
|
Компонент (TListBox) являє собою список, в якому можна обрать потрібний елемент.
Властивість
|
Опис
|
Name
|
Ім’я компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його компоненту и его свойствам.
|
Items
|
Елементи списку – масив рядків
|
Count
|
Кількість елементів списку
|
Sorted
|
Ознака необхідності автоматичної сортировки (True) післе додавання чергового елемента.
|
ItemIndex
|
Номер вибраного елемента. Елементи списку нумеруються з нуля. Якщо в списку жоде з елементів не обрали, то значення дорівнює минус 1.
|
Left
|
Відстань від лівой границі списка до лівої границі форми.
|
Top
|
Відстань від верхньої границі списка до верхньої границі форми.
|
Width
|
Ширина поля списку.
|
Height
|
Висота поля списку.
|
Font
|
Шрифт, що використовується для відображення елементів списку.
|
ParentFont
|
Ознака наслідування властивостей шрифту батьківської форми.
|
Компонент (TComboBox) дає можливість ввести дані в поле редагування шляхом набору на клавиатурі або вибором із списку.
Властивість
|
Опис
|
Name
|
Ім’я компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостей
|
Text
|
Текст, що знаходиться в полі ввода-редагування
|
Items
|
Елементи списку – масив рядків
|
Count
|
Кількість елементів списку
|
Sorted
|
Ознака необхідності автоматичної сортировки (True) після додавання чергового елементу.
|
ItemIndex
|
Номер обраного елемента. Елементи списку нумеруються з нуля. Якщо в списку жоден з елементів не був обраний, то значення дорівнює мінус 1.
|
DropDownCount
|
Кількість елементів, що відтворюються в розкритому списку. Якщо кількість елементів списка більша, ніж DropDownCont , то з’являється вертикальна полоса прокрутки.
|
Left
|
Відстань від лівої границі компонента до левої границі форми.
|
Top
|
Відстань від верхньої границі компонента до верхньої границі форми.
|
Width
|
Ширина компоненту.
|
Height
|
Висота компоненту (поля ввода-редагування).
|
Font
|
Шрифт, що використовується для відображення елементів списку.
|
ParentFont
|
Ознака наслідування властивостей шрифту батьківської форми.
|
Компонент (TImage) забезпечує вивод на поверхню форми ілюстрацій, що представлені в bmp–форматі (щоб компонент можливо було використовувати для відображення ілюстрацій у форматі JPG, потрібно підключити модуль JPEG – вказати им’я модуля в директиві uses).
Властивість
|
Опис
|
Picture
|
Ілюстрація, яка відображається в полі компонента.
|
Width, Height
|
Розмір компонента. Якщо розмір компонента менше, ніж розмір ілюстрації, та значення властивостей AutoSize, Strech и Proportional дорівнює False, то відображується частина ілюстрації.
|
Proportional
|
Ознака автоматичного масштабування картинки без спотворення. Щоб масштабування було виконано, значення властивості AutoSize повинно бути False.
|
Strech
|
Ознака автоматичного масштабування (стиснення обо розтягнення) ілюстрації відповідно до реального розміру компонента. Якщо розмір компонента не пропорціональний розміру ілюстрації, то ілюстрація буде спотворена.
Увага: властивість Stretch не впливає на файли малюнків типа .ico. |
AutoSize
|
Ознака автоматичної зміни розміру компонента відповідно до реального розміру ілюстрації.
|
Center
|
Ознака визначає розташування малюнка в полі компонента по горизонталі, якщо ширина малюнка менше ширини поля компонента. Якщо значення властивості дорівнює False, то малюнок притиснутий до правої границі компонента, якщо True – то малюнок розташовується по центру.
|
Visible
|
Чи відображається компонент і, відповідно, ілюстрація на поверхні форми.
|
Canvas
|
Поверхня, на яку можливо вивести графіку.
|
11. Компонент TTimer
За допомогою таймера (Timer) можливо запрограмувати виконання будь-якого кода через рівні проміжки часу. Коли таймер встановлений на формі, система періодично генерує подію OnTimer. Для користувача таймер невидимий.
Властивість
|
Опис
|
Name
|
Ім’я компоненту. Використовується в програмі для доступу до компонента та його властивостей
|
Interval
|
Інтервал часу між генерацією подій OnTimer, він виражений в мілісекундах (мс). Відлік часу починається з моменту встановлення властивості Enabled в True.
|
Enabled
|
Дозвіл роботы. При значенні True таймер включається, False – виключається.
|
Щоб відключити таймер, потрібно присвоїти властивості Enabled значення False або властивості Interval – значення 0.
Компонент Кнопка (TBitBtn) – різновид кнопки, відрізняється від TButton тим, що на ньому можливо відображати піктограми.
Властивості для TButton мають місце і для TBitBtn. Крім того, цей компонент має і свої особливі властивості.
Властивість
|
Опис
|
Kind
|
Задає тип кнопки. Є декілька зумовлених типів кнопки з готовой піктограмою та текстом: bkAbort – з текстом “Прервати”, bkAll – з текстом “Все”, bkCancel – з текстом “Відміна”.
|
Glyph
|
Якщо вас не задовольняють допустимі малюнки, вы маєте можливість обрати інші. Буде відкрите діалогове вікно, необходно вказати путь до цього малюнку.
|
Margin
|
Задає відстань від края кнопки до малюнка (в пікселах). По замовченню -1. В цьому випадку малюнок та текст розташовуються по центру.
|
Layout
|
Задає положення малюнка на кнопці. Можна выбрати:
|
Spacing
|
Задає відстань в пикселах між малюнком та текстом кнопки.
|
Компонент TRadioGroup (Група перемикачів) знаходиться на вкладці Standard
Компонент TRadioGroup (Группа перемикачів) представляє собою групу перемикачів, в якій одночасно може бути виділений тільки один перемикач.
Коли користувач встановлює один з перемикачів групи, всі останні автоматично скидуються.
Таким чином, будь-які два перемикачі можуть бути встановлені одночасно, тільки якщо вони розташовані в різних контейнерах, наприклад в різних групах перемикачів.
Радіокнопки в контейнері TRadioGroup створюються через властивість Items. В групі перемикачів кожний рядок властивості Items відносяться до окремого перемикача і є його заголовком.
Властивість
|
Опис
|
Caption
|
Заголовок групи
|
Columns
|
Кількість столбців у групі перемикачів. По замовченню дорівнює 1.
|
ItemIndex
|
Визначає номер (починаючи з 0) перемикача, який є виділеним у групі. Якщо спочатку не виділений жодний перемикач, то значення властивості дорівнює -1.
|
Item
|
Містить перелік заголовків перемикачів групи.
Для їх ввода передбачений спеціальний редактор, який викликається кліком на специальну кнопку |
Задача
Створити форму
з 3 малюнками звірів. Зробивши клік на будь-якому з малюнків, ми повинні
отримати вікно з додатковою інформацією про цю тварину. Також на формі, що
відкриється повинна бути передбачена кнопка закриття цього вікна.
Технологія виконання.
Нам
знадобляться: Form1 (Image1-3, Label1),
Form2 (Label1-2, Button1), Form3 (Label1-2, Button1), Form4 (Label1-2,
Button1).
Form1:
Компонент
|
Властивість
|
Значення
|
Form1
|
Color
|
Pink
|
Image1
|
Picture
Stretch
|
Загрузить
True
|
Image2
|
Picture
Stretch
|
Загрузить
True
|
Image3
|
Picture
Stretch
|
Загрузить
True
|
Label1
|
Caption
|
Нажми на животное
|
Form2:
Компонент
|
Властивість
|
Значення
|
Form2
|
Color
|
Yellow
|
Label1
|
Caption
Font
|
Жираф
Arial
16
|
Label2
|
Caption
|
Самое высокое…
|
Button1
|
Caption
|
закрыть
|
Двічі натискаємо на кнопку та прописуємо код:
Form3:
компонент
|
Властивість
|
Значення
|
Form3
|
Color
|
Blue
|
Label1
|
Caption
Font
|
Слон
Arial
24
|
Label2
|
Caption
|
Самое большое…
|
Button1
|
Caption
|
Закрыть
|
Двічі натискаємо на кнопку та пишемо: ‘close;’.
Form4:
Компонент
|
Свойство
|
Значение
|
Form4
|
Color
|
Orange
|
Label1
|
Caption
Font
|
Кенгуру
Arial
24
|
Label2
|
Caption
|
Животное…
|
Button1
|
Caption
|
Закрыть
|
Двічі нажимаємо
на кнопку та пишемо: ‘close;’.
Тепер нам
потрібно з’єднати вікна та налагодити їх відкриття.
Для цього:
Вводимо код:
Потім
натискаємо на Image1 і у подіях
вибираємо OnClick.
Прописуємо
такий код:
Для малюнка 2
та 3 робимо аналогічно, змінюючи form2 на form3 та form4:
Компілюємо
та користуємося програмою)
Натискаємо на жирафа. З’являється
вікно:
Натискаємо Закрити та натискаємо
на слона:
Натискаємо Закрити та натискаємо
на кенгуру:
Задача.
Створити програму за поданим
зразком:
Задача.
З огляду на попереднє завдання
потрібно придумати задачу, сформулювати її умову, скласти структуру своєї
задачі та реалізувати її. Використати текстове поле, кнопку, мітку з
поясненням, що потрібно робити користувачеві та поле для малюнка.
Варіант розробки
проекту та
технологічної карти:
Гра
Угадайка
Нам знадобляться: 3 малюнки, оброблені в
Paint, Image1-3, Button1, Label1-2, Edit1.
Компонент
|
Властивість
|
Значення
|
Form1
|
Color
|
Orange
|
Image1
|
Picture
Stretch
|
загрузить
True
|
Image2
|
Picture
Stretch
|
Загрузить
True
|
Image3
|
Picture
Stretch
|
Загрузить
True
|
Label1
|
Caption
Font
|
Игра Угадайка!
Зеленый 24 Arial
|
Label2
|
Caption
|
Введите имя…
|
Button1
|
Caption
|
Проверить
|
Edit1
|
Text
|
пусто
|
Двічі натискаємо на кнопку та програмуємо код:
Компілюємо
та граємо))
Коли ви вгадаєте всіх тварин, відкриються усі малюнки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий